Het shirt van Ajax tegen social hate
NOS Voetbal

Ajax vraagt met speciale shirts aandacht voor strijd tegen haat op social media

Ajax speelt zondag tegen NAC Breda in speciale shirts om aandacht te vragen voor haat op social media. De hoofdsponsor wordt op de shirts vervangen voor de woorden: 'silence social hate.' De nieuwe tenues zijn naar aanleiding van een nieuwe campagne.

Met de vandaag gelanceerde campagne genaamd 'social gedragscode' wil Ajax de strijd aangaan met haatberichten op social media. De nummer een van de eredivisie gaat met behulp van AI-technologie gedragsregels handhaven op al zijn socialmediakanalen. Hiermee worden haatberichten gedetecteerd en verborgen.

Ajax laat weten dat zij zien dat de normen online steeds meer aan het vervagen zijn en dat dit invloed kan hebben op de jeugd. "Kinderen lezen mee en denken dat dit een normale omgangsvorm is, waardoor het acceptatieniveau van dit kwalijke gedrag onder de jeugd hoger wordt."

Aanvoerder Jordan Henderson en keeper Remco Pasveer zijn twee van de gezichten van de campagne. Henderson vindt het goed dat Ajax hiermee is gestart. "Ik ben al lang actief in het voetbal en online haat is een onderdeel geworden van de sport. Het is goed dat de club probeert hiervan af te komen."

Pasveer denkt dat met het verbergen en detecteren van haatreacties Ajax een goed voorbeeld geeft. "Kinderen gaan daardoor minder snel denken dat haatreacties normaal zijn en erbij horen."

Eerder al in shirts tegen online haat

Ajax droeg in 2023 ook speciale shirts om actie te voeren tegen online haat. Toen speelden alle spelers zonder hun naam op de rug. De club uit Amsterdam liet toen weten dat hun spelers en speelsters elke maand meer dan 1.500 haatberichten op social media kregen.

Een bericht op Instagram van NOS Sport naar aanleiding van dit verhaal zorgde - hoe toepasselijk - al snel voor een reeks opmerkelijke reacties.

NOS Stories maakte in 2024 een video over de impact van haatreacties op social media:

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl