Ajax gaat met hulp van AI strijd aan met online haatberichten
In december 2023 voerde Ajax al eens actie door de Eredivisie-wedstrijd tegen Sparta af te werken met shirts zonder namen op de achterkant. De club meldde toen dat spelers op sociale media meer dan vijftienhonderd haatberichten per maand ontvangen en riep op in zulke gevallen melding te maken.
Nu heeft Ajax met hulp van hoofdsponsor Ziggo een speciale module van het lesprogramma Online Masters ontwikkeld. "Van discriminatie en racisme, tot pesten en intimidatie. Ajax ziet dat online de normen steeds meer aan het vervagen zijn", meldt de club in een persbericht.
"Het gevaar is dat hiermee de impact van haat op sociale media op komende generaties groeit. Kinderen lezen mee en denken dat dit een normale omgangsvorm is, waardoor het acceptatieniveau van dit kwalijke gedrag onder de jeugd hoger wordt. Om de gedragscode te handhaven, installeren we een geavanceerde AI-tool waarmee haatberichten gedetecteerd en verborgen worden."

'Goed om aan de jeugd te laten zien wat wel en niet hoort'
Om het initiatief onder de aandacht te brengen speelt de koploper in de Eredivisie zondag tegen NAC Breda in speciale wedstrijdshirts, waarbij het logo van Ziggo plaatsmaakt voor de oproep "Silence social hate".
Aanvoerder Jordan Henderson steunt de actie. "Ik denk dat het heel belangrijk is wat de club probeert te doen om de negatieve berichten te stoppen", zegt hij in een video rond de presentatie. "Zeker voor de kinderen op sociale media. Ik heb zelf drie kinderen en wat ik zelf heb gezien en wat de club ons heeft laten zien, is verontrustend."
Keeper Regina van Eijk van de Ajax Vrouwen sluit zich daarbij aan. "Het is goed om aan de jeugd te laten zien wat wel en niet hoort. Het gaat veel over het vrouwenvoetbal of over het uiterlijk. Of het me raakt? Ik kan het inmiddels van me afzetten, maar dat was voorheen lastiger."